Varmt välkommen till tränarteamet Ella Falk!
Hur började din resa inom konståkning – först som åkare och nu som tränare?
Jag började på konståkning i samband med att min storasyster åkte. Konståkningen har varit en stor del av mitt liv sedan den dagen jag började vid 3 års ålder och fortsatt så. Jag tävlade tills jag fyllde 18.
Jag började som tränare när jag var 14 år gammal när jag själv tränade i GF Idrott konståkning Landskrona. Där var jag tränare fram till år 2021. Därefter var jag domare upp till System 3 på tävlingar fram till sommaren 2025. Då stod jag inför valet att fortsätta vara domare eller tränare och då valde jag tränare. Sommaren 2025 anställdes jag som huvudtränare i Slottsstadens konståkningsklubb. Men nu är det tid för nya utmaningar.
Vad är det roligaste med att vara tränare inom konståkning?
Det absolut roligaste och det som inspirerar mig mest som tränare är att få ta del av barn och ungdomars utveckling både på isen men även som individer.
Vad ser du mest fram emot i vår klubb?
Jag ser mest fram emot att få lära känna alla åkare och ser jättemycket fram emot att få jobba med er. Ta del av glädje, gemenskap och utveckling. Jag ser också mycket fram emot att få vara en del av tränarteamet i Malmö konståkningsklubb och att utvecklas i min tränarroll.
Har du något favoritmoment inom konståkning – ett hopp, en piruett eller kanske ett tävlingsminne?
Personligen tycker mest om att göra steg och piruetter och att vara kreativ på isen. Ett favorithopp när jag själv åkte var Salchow.Finaste minnena från konståkningen skulle jag nog säga är när vi under somrarna tränade i Oberstdorf med mina träningskompisar från Lunds konståkningsklubb, som jag tränade i under många år av min konståkning.